måndag 30. april 2007

Leeds United FC



Klubben som jeg har vært supporter av siden 1971 har sikkret nedrykket til Leauge One selvom det er èn kamp igjen å spille. Faktum er det at United nå vil spille på det tredje høyeste nivået i engelsk fotball.


Økonomiskt uføre kan man kalle det klubben har vært i og høster frukten av nå. For 3 år siden hadde klubben en gjeld på 1,2 milliarder kroner, og for å få sanert den måtte de selge spillerne sine, og det på billigsalg samt betale mange av dems lønner. Leeds solgte 63 spillere på 1 1/2 år og de som er igjen kan ikke tilbus noe særlig lønn.






Klubben har vært i uføre mange ganger tidligere, i 1975 tapte Leeds Europacup finalen mot Bayern München i Paris. Det var ikke lett for de mange tusner av fans, og Paris sentrum så ut som det den gjorde i 1945. Som en konsekvens av dette ble klubben nektet spill i Europa i 3 år. Det resulterte i spillersalg og tap av inntekter.
Nå må jeg belage med på kamper mot Swindon, Leyton Orient, Millwall og andre mindre kjente klubber i England.
Jeg må få si noe rett fra hjertet. Jeg er glad for at jeg slipper å holde med klubber som Manchester United, Liverpool og Arsenal.
Jeg har Leeds og Leeds har meg!
We are Leeds!


1 kommentar:

Snillip sa...

Hei jon. du er en ekte supporter, det skal du ha. men når du vokste opp var ikke leeds ganske gode da??
Ikke at jeg var født i 71, men Leeds var en av klubbene som hevdet seg da vel?? Selv er jeg jo Man u supporter og har vært det siden 94, hvorfor det tok så lang tid har med mine foreldrers unge alder å gjøre. På en måte kan jeg være enig i at jeg er medgangsupporter, men det er fordi jeg kun har opplevd medgang med laget. så får vi se om det blir ned gang en gang i tiden..Men jeg håper Leeds kommer opp i P-L snart,ikke det samme uten:)