søndag 16. desember 2007

Et kritisk innlegg om redegjøring av karismatisk ukultur!

Jeg har lest at pastor Arnfinn Clementsen skriver på nettet om at han skal ha et seminar om karismatikk og dets ukultur, og om forskjellen på liv og religion.

Det første jeg tenker på er, enda et seminar om bla, bla,bla....

Det neste jeg tenker er at det er viktig for han å rydde opp i sitt eget liv med eventuell karismatisk ukultur og religion, så får vi andre se om det hjelper på han.
Det et typisk for predikanter at de skal fortelle at Gud har gjort noe i livet deres-Hvorfor kan de ikke heller overlate det til andre å se og merke at Gud har gjort noe i livet deres. Da tenker jeg prat, prat, prat og ord, ord og ord.
Predikanter lever jo av å preke!

Det neste jeg tenker er det at den eventuelle ukulturen har kommet hit til landet fra noen.
Hvem har ført den hit da? Det er jo blant annet pastor Arnfinn Clementsen, og ikke meg og deg som er vanlige menighets medlemmer.
Hvis ikke seminarets tema er hva han selv har drevet på med av ukultur, blir seminaret bare baktalelse og haselering av andre kristnes feil og tilkortkommenhet. Slike seminarer frister ikke meg!

Det neste jeg tenker er om jeg er for eller i mot karismatisk ukultur. Det spørs hva han legger i denne ukulturen?

PS: Ingen vil vel ha ukultur! Saken er da veldig grei. Hvis ukultur er sterk bønn Ånden, som noen hevder er ukultur, er jeg kritisk til slike oppklaringsseminarer.

Heller litt ukultur enn en steril og perfekt kristen finkultur, med liten toleranse for feilsteg og tilkortkommenhet.

Jeg er kritisk i utgangspunktet til slike bestviterseminarer som jeg lukter her.
Det må være lov å være kritisk til slike seminarer, om vi skal ha bort ukulturen?

PS 2: Pastor Arnfinn Clementsen hadde en visjon om en million nordmenns frelse på 80-90-tallet. Han gikk svanger med dette, og jeg ser ikke dette født fram. Det ønsker jeg at vi skal stå sammen med han om å forløse. Stå på med å få Norge tilbake til Gud!

Ukultur er å miste fokus på at Norge skal tilbake til Gud!

3 kommentarer:

Benedictus sa...

DU spisser det til på slutten. Likt en av de store forfatterne som fanger en persons sjel i et ord, i en setning - i en tanke. Nå øker leserkretsen din.

"Du kan bli frisk her og nå..." ;)

My Corner sa...

Ukultur er prisen å betale for det som fungerer kulturellt. Det er mye "herlig" ukultur der det er herlig vekkelse. Det er vel slik når vi har "kverket" ukulturen har kulturen avgått ved døden samtidig. Det er bedre om Arnfinn viser hva som er "rett" og fortsetter med det. Eller de bevingede ord av Lewi Pethrus: Det er bedre at gryta koker over en at den aldri kokker.
Til slutt; Jeg frykter mangel på liv mer enn overflod av ukultur,

Jon Erik Kristiansen sa...

Jeg tror at det er mye "ukultur" i vekkelsen i Kina, med oppvekkelse av døde, mange helbredelser og tusner av mennesker som blir frelst hver dag. Sikkert noe overdrevent bruk at nådegaven til å tale i tunger også, vil jeg tro. De blir kanskje litt for mye oppbygget, på et loviskt grunnlag?Uff, det er farlig det.

Spørsmålet er da; Kan Gud komme mer til med sin kraft der det er ukultur enn der det ikke er ukultur? Dvs der kristendommen har blitt kultivert?

Det spørs hva man definerer som ukultur og ikke.